اشتراک دانش
مهدی مهرگان جم؛ فائزه دلقندی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی مورگان، حجم نمونه تعیین گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه میباشد. با توزیع پرسشنامه در بین کتابداران 83 پرسشنامه تکمیل و دریافت شد. یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و از آمار استنباطی (ازمون آماری کلموگروف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها، از ازمون رگرسیون جهت تاثیر فاکتورهای متغیر مستقل بر اشتراک دانش، از آزمون سوبل جهت سنجش تاثیر نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در ارتباط میان (مدیریت اطلاعات شخصی و اشتراک دانش) و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مولفه ها استفاده گردید.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که فاکتورهای مدیریت اطلاعات شخصی (شفافیت اطلاعات، اطلاعات پیشگیرانه و رسمی بودن اطلاعات ) بر اشتراک دانش کتابداران با نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در کتابخانه های عمومی مشهد تاثیر گذار بوده است. براساس آزمون فریدمن نیز میانگین رتبه های هر یک از متغیرها به ترتیب (اثر تعهد سیستم پیشگیرانه بر اشتراک دانش، رسمی بودن اطلاعات بر اشتراک دانش کتابداران) به صورت بیشترین اثر تا کمترین اثر بود.
کتابخانه دانشگاهی
احمد عابدی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش شامل 81 وبسایت است .یافتهها: وضعیت کلی شاخصهای این وبسایتها به لحاظ مدیریت مخاطب ، در زیرگروه «مسئولیتپذیری و احترام به کاربر» و «انگیزش» به ترتیب 91 و 90 درصد نامطلوب است. اما در زیرگروههای انگیزش 57 درصد شاخصها مورد ارزیابی محقق شده و در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: در مسئولیتپذیری مولفههای «درباره ما»، «راهنمای کاربران» و «چگونگی تماس»، در حفظ حریم شخصی تنها 5 وب-سایت «محرمانگی اطلاعات» را به کاربران اعلام کردند. در بخش شناسنامه و هویت مولفههای «تناسب دامنه و پسوند نشانی» و وجود «معرفی حامیان و تاریخچه» تاکید شده است. همچنین در بخش انگیزش نیز تنها بخش «اخبار» مورد توجه قرار گرفته است.